۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

 گزارش عملکرد سه ماهه سوم سال 1400 کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد

گزارش عملکرد سه‌ماهه سوم سال 1400 کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد به شرح زیر است، جهت دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.

مدیریت کتابخانه

  1. مدیریت، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، نظارت و کنترل فعالیت‌های کتابخانه

  2. اقدام و نظارت بر انتخاب و خرید منابع مورد نیاز کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های تابعه به صورت مجازی

  3. بررسی نیازهای پرسنلی و تجهیزاتی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های تابعه و پیشنهاد آن به سرپرست کتابخانه

  4. پیگیری در جمع‌آوری نیازهای کتاب‌های الکترونیکی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های تابعه

  5. پیگیری امور مربوط به تکمیل و به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه‌های دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها

  6. بررسی و ارزشیابی برنامه‌های جاری و آتی پیشنهادی کتابخانه

  7. بررسی و پیش‌بینی نیازهای کتابخانه‌ها و پیشنهاد در تأمین بودجه سالانه و همکاری در جهت تحقق برنامه‌ها، خرید منابع، نظارت و پیگیری بر امور مربوط به خرید کتاب، منابع و سفارشات

  8. برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای فرآیند آموزش به‌صورت مجازی برای اعضای هیأت علمی و کارکنان

  9. ارتباط با کتابخانه‌های اقماری و دریافت مشکلات آن‌ها و راهنمایی جهت بهبود عملکرد

  10.  ارزیابی عملکرد دوره‌ای کتابخانه‌های تابعه و گزارش آن‌ها به سرپرست کتابخانه

  11.  نظارت بر حفظ و نقل و انتقال قانونی اموال کتابخانه

  12.  پیگیری امور مربوط به نرم‌افزار کتابخانه

  13.  تعیین شرح وظایف کارمندان و تقسیم کار

  14.  ارزشیابی کمی و کیفی کارکنان و کتابخانه‌های اقماری

  15.  مکاتبات اداری با سازمان‌ها، مؤسسات و کتابخانه‌ها

بخش امانت

  1. امانت (1508عنوان)، بازگشت (1573عنوان)، رزرو کتاب و پیگیری کتاب‌های امانتی دارای دیرکرد (181نفر )

  2. راهنمایی مراجعین جهت عضویت در کتابخانه و تأیید نهایی بعد از ثبت نام (94نفر)

  3. راهنمایی و کمک به مراجعین جهت جستجوی کتاب‌ها در سیستم و قفسه مربوطه (200نفر)

  4. جمع‌آوری درخواست‌های منابع مورد نیاز اساتید، دانشجویان و کارکنان جهت خرید کتاب (40عنوان)

  5. تمدید خودکارتمامی اعضاء کتابخانه مرکزی به علت شیوع بیماری کرونا (750نفر)

  6. چیدن کتاب‌های برگشت داده شده از امانت  و کتاب‌های جدید (1650 عنوان) در قفسه‌ها و مرتب نمودن رده‌های کتاب

  7. وجین کتاب‌های ویرایش قدیمی (40عنوان)

  8.  جمع‌آوری کتاب‌هایی که نیاز به صحافی دارند و ارجاع آن‌ها برای ترمیم و صحافی( 80عنوان)

  9.  اسکن کتاب‌های درخواستی اساتید و دانشجویان و فرستادن به ایمیل (5نفر)

  10. تأیید نهایی تسویه حساب در نرم‌افزارکتابخانه مرکزی دانشجویان، اعضاء هیأت علمی (130نفر)

  11. تسویه حساب الکترونیکی دانشجویان از طریق سامانه سما (300نفر)

  12. پاسخگویی به سوالات مرجع تلفنی وایمیل (150نفر)

  13. دریافت منابع اهدایی (40 عنوان)

  14. اسکن عکس جلد کتاب (37 عنوان)

  15. ثبت‌نام در سامانهlibval ، تکمیل موارد درخواستی، ویرایش و تهیه مستندات، اصلاح و تأیید نهایی وآموزش همکاران واحدهای دیگر، مستندسازی جهت بارگذاری در سامانه

  16. آموزش کلیه موارد و خدمات بخش امانت به کارآموزان کتابداری (8 نفر)

  17. بخشودگی کلیه جریمه‌ اعضا برای دیرکرد کتاب در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

  18. تغییر گروه و ویرایش دانشجویان در نرم‌افزار کتابخانه از مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و PhD (50 نفر)

بخش خدمات فنی

  1. پایش وب‌سایت سه ماهه دوم 1400 کتابخانه‌های بیمارستانی و دانشکده‌ای و بررسی فرم‌های چک لیست و اسنپ شات مراکز

  2. سازماندهی کتاب‌های الکترونیکی درخواستی و دانلود شده جهت ورود به نرم‌افزار کتابخانه مجازی:

  • دانلود کتاب‌های الکترونیکی مورد نیاز اعضای هیأت علمی 78 نسخه

  • جستجوی اطلاعات کتابشناختی کتاب‌های الکترونیکی از وب‌سایت‌های معتبر پزشکی

  • انتقال اطلاعات کتابشناختی به نرم‌افزار اندنوت و ویرایش این اطلاعات در اندنوت

  • انتقال اطلاعات از اندنوت به نرم‌افزار اکسل و ویرایش فایل اکسل

  • اصلاح و آماده‌سازی اکسل نهایی برای ورود اطلاعات به کتابخانه مجازی دانشگاه

  • آماده‌سازی فایل کتاب ها بر اساس ISBN جهت الحاق به اطلاعات کتابشناختی کتاب‌ها 

  1. تهیه گزارشات مربوط به سامانه ارزیابی کتابخانه‌ها و پاسخگویی به سوالات همکاران کتابخانه‌های دانشکده‌ای و بیمارستانی

  2. چک کردن مشکلات نرم‌افزار کتابخانه در ویرایش جدید نرم‌افزار و مکاتبه با پارس‌آذرخش جهت حل مشکلات و ایجاد مالکیت جدید برای مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

  3. تهیه خط‌مشی کتابخانه مرکزی جهت ورود به وب‌سایت کتابخانه

  4. چک کردن فاکتور کتاب‌های خریداری شده از ناشران

  5. ثبت دفتری، ورود اطلاعات و آماده‌سازی (برچسب و بارکد) کتاب‌های خریداری شده 313 نسخه

  6. ویرایش اطلاعات و تهیه برچسب و بارکد کتاب‌های برگشتی از میز امانت 210 نسخه

  7. وجین کتاب های تاریخ گذشته 9 عنوان

  8.  تهیه لیست تازه های کتاب جهت ورود به سایت کتابخانه 68 عنوان

  9.  آموزش کار در بخش خدمات فنی به کارآموزان رشته کتابداری

بخش پایان‌نامه

  1. ورود اطلاعات 303 پایان‌نامه، اصلاح 53 پروپوزال و اصلاح 953 پایان‌نامه در نرم‌افزار کتابخانه مرکزی

  2. تهیه 3 پیش‌نمایش پایان‌نامه 

  3. اصلاح 241 پایان‌نامه در سایت vlib.kmu.ac.ir ( در آیتم سال انتشار )

  4. اصلاح سطح دسترسی 47 مورد پایان‌نامه فارسی در نرم‌افزار کتابخانه

  5. آماده سازی 303 فایل پایان‌نامه جهت بارگذاری در سایت eprints.kmu.ac.ir و lib.kmu.ac.ir

  6. الحاق 335 فایل PDF پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه مرکزی به برنامه آذرخش

  7. تهیه 5 مورد گزارش پویا در زمینه پایان‌نامه‌ها و بررسی مجموع 1798 مدرک از پایان‌نامه‌ها

  8. آماده‌سازی و ورود اطلاعات 518 نسخه پایان‌نامه در سایت eprints.kmu.ac.ir

  9. ثبت 29 پروپوزال در نرم‌افزار کتابخانه 

  10. اسکن 82 فرم تأیید پروپوزال

  11. پاسخگویی به 22 مورد مراجعه حضوری جهت مطالعه مجموع 113 پایان‌نامه

  12. پاسخگویی به مراجعین حضوری و یا ایمیل جهت راهنمایی تأیید عنوان پروپوزال دانشجویان

  13. دریافت 303 CD پایان‌نامه و ارائه رسید به دانشجو

  14. آموزش به کارآموزان کتابداری 3 نفر

  15. پاسخگویی و راهنمایی حضوری و تلفنی 120 مورد جستجوی پایان‌نامه در نرم‌افزارکتابخانه و کتابخانه مجازی و تأیید پروپوزال و تحویل CD پایان‌نامه

  16. ارسال 55 مورد پاسخگویی به اساتید و همکاران  جهت ارسال فایل پایان‌نامه‌ها

  17. تحویل 123 فایل پیش‌نمایش پایان‌نامه‌ها به بخش مربوطه جهت بارگذاری در کتابخانه مجازی دانشگاه

  18. پیگیری و تماس از طریق تلفن و سامانه تیکتینگ  با شرکت پارس آذرخش

  19. پیگیری و تماس از طریق تلفن و سامانه تیکتینگ  با شرکت پارس آذرخش پیرامون گزارش اکسل پایان‌نامه‌ها

  20. تکمیل سامانه Libval و تهیه گزارش‌ها و ارائه فایل‌های عملکرد و کارکرد شخصی

  21. تهیه گزارش از برنامه کتابخانه جهت ارائه در سامانه  Libval برای منابع جدید تمامی کتابخانه های دانشگاه در سال 98 و 99 و تهیه و ارسال فایل word برای ریاست کتابخانه ( از مجموع 108 گزارش گرفته شده ) ، هماهنگی و چک اطلاعات با همکاران بخش فنی و دانشکده پرستاری

  22. ارسال درخواست دریافت کدهای منابع از پارس آذرخش از طریق سامانه تیکتینگ

  23. تماس تلفنی با شرکت پارس آذرخش جهت تغییر پسورد

  24. ارسال نامه برای اعلام دریافت فرمت دیجیتال پایان‌نامه از سال 1398 برای ریاست کتابخانه

  25. ارسال نامه از طریق سامانه تیکتینگ در مورد قطعی سایت Thesis. Research.ac.ir

  26. ارسال 3 نامه در تیکتینگ و اعلام اشکالات در زمینه سطح دسترسی

  27. تماس با شرکت پارس آذرخش از طریق تلفن و سامانه تیکتینگ برای به‌روزرسانی برنامه

  28. ارسال درخواست به شرکت پارس آذرخش از طریق سامانه تیکتینگ برای جستجوی کلیدواژه ها

بخش سایت و مشاوره اطلاع‌رسانی

موارد کتابخانه مجازی:

  • تأیید عضویت 146 مورد جدید در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • حذف 17 مورد به دلیل تسویه حساب از کتابخانه مجازی دانشگاه

  • ورود اطلاعات موردی 15 وبینار در کتابخانه مجازی دانشگاه (تبدیل فیلم‌های وبینار مرکز تحقیقات به mp4)

  • واریز 1677 مقاله از مجلات دندانپزشکی از 5 عنوان نشریه همراه با الحاق متن کامل مقالات در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • واریز 59 مقاله کتابخانه مرکزی همراه با الحاق متن کامل مقالات در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • واریز 78 ایبوک لاتین در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • ورود اطلاعات موردی 14 ایبوک در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • تهیه 163 مورد پیش‌نمایش 20 صفحه‌ای از ایبوک‌های لاتین

  • آپلود پیش‌نمایش 123 پایان‌نامه فارسی و 163 ایبوک لاتین در سرور کتابخانه مجازی دانشگاه

  • ویرایش اکسل کووید 19 شامل حذف عناوین تکراری، اصلاح موارد ناخوانا و مبهم، اصلاح لینک و ایجاد ستون افیلیشن کشورها، اصلاح چکیده، درج لینک و چکیده و کلیدواژه‌ها

  • طراحی و عوض کردن عکس کتابخانه مجازی 2 مورد

موارد وب‌سایت کتابخانه مرکزی:

  • به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه مرکزی:

  • ایجاد 21 خبر در قسمت اخبار و اطلاعیه‌ها

  • طراحی و بارگذاری 6 بنر در وب‌سایت

  • به‌روزرسانی کارگاه‌های 1400 در عناوین و زمان برگزاری و محتوای آموزشی

  • ویرایش و بارگذاری فایل تازه‌های کتاب فارسی 1400 در وب‌سایت

  • فعال و غیرفعال کردن لینک ورود و ثبت‌نام وبینارها

  • ایجاد مرکز دانلود برای فایل‌های آموزشی در وب‌سایت برای دریافت آمار استفاده از دستنامه‌های آموزشی

  • اضافه کردن موارد راهنمای نرم‌افزار آذرسا در قسمت راهنماها و فرایندها

  • اضافه کردن موارد مربوط به پایان‌نامه (راهنمای تحویل CD و راهنمای تدوین پایان‌نامه) در قسمت راهنماها و فرایندها و نیازمندی‌ها 

  • بارگذاری خط‌مشی کتابخانه مجازی

  • ویرایش و بارگذاری گزارش عملکرد سالیانه 1399

  • ویرایش و بارگذاری گزارش عملکرد سه ماهه دوم سال 1400

به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه دیجیتال شامل:

درج 22 خبر و4  بنر در وب‌سایت، بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی به صورت روزانه و بررسی دسترسی و عدم دسترسی پایگاه‌ها

موارد مربوط به  ارسال پیامک و ایمیل:

  • ارسال پیامک تبریک تولد مهرماه، آبان‌ماه برای اعضای هیأت علمی

  • ارسال 3 سری پیامک برای اعضای شورای انتشارات دانشگاه

  • ارسال پیامک تبریک هفته کتاب برای اعضای هیأت علمی، دانشجویان کتابداری و کتابداران

  • پاسخ به ایمیل‌هایvlib  شامل 281 مورد

  • پاسخ به ایمیل‌های "پرسش از کتابدار" شامل 7 مورد

  • ارسال 6 ایمیل به شرکت یابش

موارد آموزشی:

  • آموزش همکار دانشکده دندانپزشکی برای الحاق فایل مقالات در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • آموزش به 5 کارآموز رشته کتابداری

موارد خواسته شده توسط مافوق:

  • تدوین خط‌مشی کتابخانه مجازی و ارسال برای سرپرست، رئیس و همکار مربوط

  • تهیه و ارسال گزارش آموزش کارآموزان مراجعه‌کننده به سایت کتابخانه مرکزی

  • تهیه و ارسال گزارش عملکرد مرداد، شهریور و آبان‌ماه 1400 و عملکرد سه‌ماهه

  • ثبت‌نام در سامانهlibval ، تکمیل موارد درخواستی، ویرایش و تهیه مستندات، اصلاح و تأیید نهایی

  • تهیه و ارائه آمار مربوط به کتابخانه مجازی و موارد مرتبط با حوزه فعالیت برای پایش وزارتخانه

  • ارائه گزارش برای سامانه libval، شامل موارد زیر:

  • اقدامات انجام شده برای عرضه و شناساندن کتابخانه و خدمات آن

  • اقدامات انجام شده برای مشارکت کتابخانه در آموزش مجازی  و از راه دور

  • اقدامات انجام شده برای مشارکت کتابخانه در آگاهی‌رسانی مرتبط با چالش‌های اجتماعی

گروه علم‌سنجی و پایش

  1. پیگیری برنامه هفته کتاب و کتابخوانی از طریق شبکه اجتماعی با همکاران کتابخانه و مدیر اطلاع‌رسانی

  2. درج اطلاعیه هفته کتاب و پوستر در وب‌سایت علم‌سنجی و پایش

  3. هماهنگی با فناوری دانشگاه و معاونت تحقیقات جهت درج پوستر هفته کتاب در وب‌سایت دانشگاه و معاونت تحقیقات

  4. ارسال پیام از طریق شبکه اجتماعی به تک‌تک روسای مراکز تحقیقات دانشگاه جهت اصلاح اطلاعات مراکز تحقیقات در سامانه علم‌سنجی دانشگاه‌ها طبق تماس و درخواست وزارتخانه

  5. ادغام مقالات اسکوپوس اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی

  6. پاسخگویی سوالات اساتید در رابطه با پروفایل‌های علم‌سنجی از طریق شبکه اجتماعی

  7. پیگیری فعال‌سازی لینک پروفایل گوگل اسکالر اساتید از طریق شبکه اجتماعی

  8. درج و تکمیل مستندات سامانه ارزیابی کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی کشور

  9. به‌روزرسانی فهرست اعضای هيأت علمی در سامانه علم‌سنجی (تعداد، رتبه علمی، نوع استخدام و..)

  10. تکمیل اطلاعات عمومی و تخصصی اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی (اطلاعات شخصی و پروفایل‌های علم‌سنجی)

  11. پاسخگويی به بازخوردها در سامانه علم‌سنجی (درخواست‌های اعضای هیأت علمی و..)

  12. درج و روزآمدسازی شناسه‌های آکادمیک اعضای هیأت علمی در سامانه علم‌سنجی (اعلام نواقص پروفایل‌ها به اساتید از طریق نامه اتوماسیون، راهنمایی و پیگیری از طریق تلفن، شبکه مجازی و...)

  13. پاسخگویی ایمیل‌های ارسال شده وزارتخانه Check Reply

  14. اقدام برنامه عملیاتی پایش گروه علم‌سنجی و پایش کتابخانه‌های دانشگاه در سه ماهه سوم 1400

  15. به‌روزرسانی اطلاعات وب‌سايت گروه علم‌سنجی و پایش (به‌روزرسانی اخبار، اطلاع‌رسانی کارگاه‌ها، و افیلیشن‌های درج شده در وب سایت و...)

بخش سفارشات

  1. انجام امورمالی کتابخانه مرکزی و مراکز تابعه دانشگاه و تسویه حساب نهایی با امور مالی معاونت تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه

  2.  تهیه خروجی از درخواست ایبوک و مقاله کاربران از وب‌سایت کتابخانه مرکزی شامل 200 مورد

  3. پاسخ به ایمیلlibdelivery@kmu.ac.ir  برای درخواست ایبوک و مقاله شامل 227 مورد

  4. تهیه 17عنوان کتاب الکترونیکی درخواست شده کاربران: 4 ایبوک دانلود شده و 13 کتاب خریداری

دریافت درخواست 17 عنوان ایبوک از سوی کاربران، بررسی عنوان ارسال شده در سایت آمازون، تهیه ISBN و سال کتاب در سایت، بررسی عناوین ایبوک‌ها در سایت‌های رایگان، دانلود منابع درصورت رایگان بودن مدرک یا خرید مدرک درخواستی، و در نهایت ارسال ایبوک به کاربران و ارسال برای بارگذاری در کتابخانه مجازی دانشگاه

  1. تهیه 410 مقاله درخواست شده از طرف کاربران: 331 مقاله دانلود شده و 79 مقاله خریداری

دریافت درخواست410مقاله از سوی کاربران، بررسی عناوین مربوطه جهت بررسی عنوان و DOI  مقاله، بررسی عنوان مقالات در سایت‌های رایگان و دانلود آن‌ها، یا خرید مقالات درخواستی، و در نهایت ارسال مقالات به کاربران و ارسال برای بارگذاری در کتابخانه مجازی دانشگاه

  1. خرید 179عنوان کتاب فارسی ولاتین

  2. خرید 43 عنوان نسخه ایبوک لاتین، 133 نسخه الکترونیک مقاله لاتین و 1 عنوان ژورنال

  3. خرید نرم‌افزار همانندجوی برای ارزیابی سرقت علمی و ادبی برای 200 مقاله

  4. خرید اکانت پایگاه اطلاعاتی SCIVAL

  5. انجام مکاتبات اداری جهت برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی

  6. ارتباط آنلاین وتماس با کتابداران و کارشناس گروه‌ها جهت جمع‌آوری منابع درخواستی از نمایشگاه مجازی کتاب تخصصی

  7. بررسی لیست درخواست منابع دانشکده‌ها و مراکز از نمایشگاه مجازی کتاب

  8. انجام مکاتبات اداری جهت برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی

آمار وبینارهای آموزشی سه ماهه سوم سال 1400

 

ردیف

عنوان وبینار

مدرس

تاریخ برگزاری

تعداد شرکت‌کنندگان

1

وبینار آموزش Photoshop پیشرفته

مهندس حمید مددی زاده

سه‌شنبه 06/07/1400

110

2

وبینار آشنايی با اخلاق در پژوهش و نشر: آشنایی با سوء رفتارهای پژوهشی، سرقت علمی و سلب اعتبار مقالات

هما ارشدی

چهارشنبه 14/07/1400

150

3

وبینارآموزش پیشرفته  رفرنس‌نویسی با نرم افزار Mendeley

 

محمد قاسم پور

سه‌شنبه 20/07/1400

120

4

وبینار آموزشی زبان برنامه نویسی پایتون(Python)

مهندس ایمان حلاوتی

سه‌شنبه 27/07/1400

130

5

وبینار آشنایی با سامانه پژوهان (طرح‌ها و مقالات)

سیدمصطفی سیدعسکری

شنبه

 01/08/1400

100

6

وبینار آشنايی با سامانه پژوهان (همایش‌ها، کتب و سایر قابلیت‌های سامانه)

سیدمصطفی سیدعسکری

شنبه

 08/80/1400 

100

7

آزمون غیر حضوری آشنایی با کتابخانه دیجیتال (ویژه کتابداران)

حمیده علیرمضانی

دوشنبه سه‌شنبه  18و17/08/1400

25

8

وبینار آموزشی ساخت اسلاید حرفه‌ای با نرم‌افزار Focusky

دکتر سوده رجبی

چهارشنبه 26/08/1400

240

9

وبینار آشنایی با کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های واحدهای آموزشی دانشگاه (نرم‌افزار و خدمات آنلاین کتابخانه) به مناسبت هفته کتاب

لیلا نامدار

یک‌شنبه 30/08/1400

140

10

وبینار آموزشی آشنایی و معرفی شبکه اجتماعی ORCID

فاطمه شکاری

دوشنبه

 01/09/1400

120

11

وبینار آموزشی پروپوزال نویسی (به مناسبت هفته کتاب)

دکتر محمدرضا چشم‌یزدان

سه‌شنبه 02/09/1400

200

12

وبینارآموزشی جستجو و بازیابی تصاویر پزشکی ( ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران حوزه پزشکی)

دکتر هدی هماوندی

دوشنبه 22/09/1400

120

 

جمع کل

1555