شنبه 17 خرداد 1404
تاریخ ایجاد: یکشبه 22 اسفند 1400   تاریخ بروزرسانی: چهار شنبه 7 خرداد 1404    تعداد بازدید : 445

 گزارش عملکرد سه ماهه چهارم سال 1400 کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد

گزارش عملکرد سه‌ماهه چهارم سال 1400 کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد به شرح زیر است، جهت دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.

مدیریت کتابخانه

  • انجام موارد مربوط به ارزیابی کلیه کتابداران در سامانه libval

  • مدیریت، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، نظارت و کنترل فعالیت‌های کتابخانه

  • اقدام و نظارت بر انتخاب و خرید منابع مورد نیاز کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های تابعه به صورت مجازی

  • بررسی نیازهای پرسنلی و تجهیزاتی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های تابعه و پیشنهاد آن به سرپرست کتابخانه

  • پیگیری در جمع‌آوری نیازهای کتاب‌های الکترونیکی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های تابعه

  • پیگیری امور مربوط به تکمیل و به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه‌های دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها

  • بررسی و ارزشیابی برنامه‌های جاری و آتی پیشنهادی کتابخانه

  • بررسی و پیش‌بینی نیازهای کتابخانه‌ها و پیشنهاد در تأمین بودجه سالانه و همکاری در جهت تحقق برنامه‌ها، خرید منابع، نظارت و پیگیری بر امور مربوط به خرید کتاب، منابع و سفارشات

  • برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای فرآیند آموزش به‌صورت مجازی برای اعضای هیأت علمی و کارکنان

  • ارتباط با کتابخانه‌های اقماری و دریافت مشکلات آن‌ها و راهنمایی جهت بهبود عملکرد

  •  ارزیابی عملکرد دوره‌ای کتابخانه‌های تابعه و گزارش آن‌ها به سرپرست کتابخانه

  •  نظارت بر حفظ و نقل و انتقال قانونی اموال کتابخانه

  •  پیگیری امور مربوط به نرم‌افزار کتابخانه

  •  تعیین شرح وظایف کارمندان و تقسیم کار

  •  ارزشیابی کمی و کیفی کارکنان و کتابخانه‌های اقماری

  •  مکاتبات اداری با سازمان‌ها، مؤسسات و کتابخانه‌ها

 

بخش امانت

  • امانت(1300عنوان)، بازگشت(1170عنوان)، رزرو کتاب و پیگیری کتاب‌های امانتی دارای دیرکرد(592 نفر)

  • راهنمایی  مراجعین جهت عضویت در کتابخانه و تأیید نهایی بعد از ثبت‌نام(126نفر)

  • راهنمایی و کمک به مراجعین جهت جستجوی کتاب‌ها در سیستم و قفسه مربوطه(300نفر)

  • جمع‌آوری درخواست‌های منابع مورد نیاز اساتید، دانشجویان و کارکنان جهت خرید کتاب(50عنوان)

  • تمدید خودکارتمامی اعضاء کتابخانه مرکزی به علت شیوع بیماری کرونا(800نفر)

  • چیدن کتاب‌های برگشت داده شده از امانت  و کتاب‌های جدید(1300 عنوان) در قفسه‌ها و مرتب نمودن رده‌های کتاب

  • وجین کتاب‌های ویرایش قدیمی(20عنوان)

  • جمع‌آوری کتاب‌هایی که نیاز به صحافی دارند و ارجاع آن‌ها برای ترمیم و صحافی(50عنوان)

  • اسکن کتاب‌های درخواستی اساتید و دانشجویان و فرستادن به ایمیل(2نفر)

  • تایید نهایی تسویه حساب در نرم‌افزارکتابخانه مرکزی دانشجویان، اعضاء هیأت علمی(93نفر)

  • تسویه حساب الکترونیکی دانشجویان از طریق سامانه سماEDU (150نفر)

  • پاسخگویی به سوالات مرجع تلفنی و ایمیل(200نفر)

  • دریافت منابع اهدایی(150عنوان)

  • اسکن عکس روی جلد کتاب(61عنوان)

  • همکاری با دومین نمایشگاه مجازی بین‌اللملی کتاب تهران

  • آموزش عضویت و ثبت‌نام90 دانشجوی غیرایرانی و راهنمایی‎های لازم جهت جستجو منابع کتابخانه

بخش خدمات فنی

  • پایش وب‌سایت سه ماهه سوم 1400 کتابخانه‌های بیمارستانی و دانشکده‌ای و بررسی فرم‌های چک لیست و اسنپ شات مراکز

  • دانلود کتاب‌های الکترونیکی مورد نیاز مراجعین و اعضای هیأت علمی182عنوان

  • سازماندهی کتاب‌های الکترونیکی درخواستی و دانلود شده جهت ورود به کتابخانه مجازی 167 عنوان

که به اختصار شامل مراحل زیر است:

  • جستجوی اطلاعات کتابشناختی کتاب‌های الکترونیکی از وب‌سایت‌های معتبر پزشکی

  • انتقال اطلاعات کتابشناختی به نرم‌افزار اندنوت و ویرایش این اطلاعات در اندنوت

  • انتقال اطلاعات از اندنوت به نرم‌افزار اکسل و ویرایش فایل اکسل

  • نام‌گذاری ستون‌ها و آماده‌سازی اکسل برای انتقال به کتابخانه مجازی

  • آماده‌سازی فایل کتاب‌ها بر اساس ISBN جهت الحاق به اطلاعات کتابشناختی کتاب‌ها

  • چک کردن و بررسی مشکلات نرم‌افزار پارس آذرخش از طریق تیکت

  • ویرایش و تکمیل نهایی خط‌مشی کتابخانه مرکزی و ارسال جهت تصویب نهایی

  • تهیه فایل تازه‌های کتاب‌های الکترونیکی 136 عنوان

  • کارهای مربوط به کتب چاپی در بخش خدمات فنی:

  •  جدا کردن کتاب‌های نمایشگاه سایر کتابخانه‌ها و گروه‌ها

  • چک کردن فاکتورها با کتاب‌های خریداری شده

  • ثبت دفتری، زدن تک و مهر و ورود اطلاعات و ویرایش 198 نسخه کتاب فارسی و 7 نسخه لاتین

  • بررسی کتاب‌های جریمه و اهدایی 72 نسخه

  • وجین کتاب شامل افزودن به مخزن وجین و تهیه فایل اکسل وجین 12 عنوان

  • تهیه لیست تازه‌های کتاب جهت ورود به سایت 60 عنوان

  • صحافی دستی کتاب‌های مستعمل و فرسوده  15 نسخه

  • آموزش سازماندهی و فهرست‌نویسی به دانشجویان کتابداری  

بخش پایان‌نامه

  • ثبت دفتری 156 پایان‌نامه

  • ورود اطلاعات 156 پایان‌نامه در نرم‌افزار کتابخانه

  • اصلاح 86 عنوان پروپوزال در نرم‌افزار کتابخانه 

  • اصلاح 6182 پایان‌نامه در نرم‌افزار کتابخانه (در فیلد کتابنامه، یادداشت‌های مربوط به نشر، یادداشت‌های مربوط به پایان‌نامه‌ها ، حذف فاصله در خلاصه‌ها، یکسان‌سازی توصیفگرها و یکسان‌سازی نام دانشگاه و نام دانشکده )

  • آماده‌سازی 138 فایل پایان‌نامه جهت بارگذاری در سایت eprints.kmu.ac.ir و lib.kmu.ac.ir

  • الحاق 138 فایل PDF پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه مرکزی به برنامه آذرخش

  • تهیه 8 مورد گزارش اکسل از برنامه جهت ارائه به اساتید

  • ورود اطلاعات 278 نسخه پایان‌نامه در سایت eprints.kmu.ac.ir

  • ثبت 40 پروپوزال در برنامه کتابخانه 

  • اسکن 83  فرم تأیید پروپوزال

  • پاسخگویی به  4  مورد مراجعه حضوری جهت مطالعه مجموع 53 نسخه پایان‌نامه

  • پاسخگویی به مراجعین حضوری و یا ایمیل برای راهنمایی تأیید عنوان پروپوزال دانشجویان

  • دریافت 137 CD پایان‌نامه و ارائه رسید به دانشجو

  • پاسخگویی و راهنمایی حضوری و تلفنی 97 مورد جستجوی پایان‌نامه در برنامه کتابخانه و کتابخانه مجازی و تأیید پروپوزال و تحویل CD پایان نامه

  • ارسال 16 مورد پاسخگویی به اساتید و همکاران  جهت ارسال فایل  پایان‌نامه‌ها

  • ثبت 11 مورد درخواست از شرکت پارس آذرخش از طریق سامانه تیکتینگ

  • تهیه گزارش و عملکرد پاییز و زمستان بخش پایان نامه ها و ارائه به ریاست کتابخانه و بخش سایت

  • ویرایش بروشور کتابخانه در بخش پایان‌نامه‌ها و ارائه به بخش فنی

  • بررسی و ویرایش خط‌مشی کتابخانه و ارسال به بخش فنی

  • ارسال ایمیل به مسئول IT معاونت پژوهشی برای درخواست اختصاص فضای بیشتر برای فایل پایان‌نامه‌ها

  • تهیه فایل پشتیبان از فایل پایان‌نامه‌ها روی هارد و DVD

  • پیگیری قطعی سایت eprints از طریق ریاست کتابخانه و مسئول IT معاونت پژوهشی و سازمان مرکزی دانشگاه

  • چیدن 37 پایان‌نامه در قفسه

  • آموزش تلفنی نحوه ورود اطلاعات پایان‌نامه در برنامه پارس آذرخش(بیمارستان شفا )

  • اسکن و پرینت جهت ارسال به سامانه پژوهان(برای دانشجویان مراجعه‌کننده)

بخش سایت و مشاوره اطلاع‌رسانی

  • پاسخگویی و راهنمایی 90 مراجعه‌کننده در خصوص استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی در قسمت مشاوره اطلاع‌رسانی

موارد کتابخانه مجازی:

  • تأیید عضویت 53 مورد جدید در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • حذف 81 عضو به دلیل تسویه حساب از کتابخانه مجازی دانشگاه

  • ورود اطلاعات 5 وبینار در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • واریز 232 مقاله کتابخانه مرکزی همراه با الحاق متن کامل مقالات در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • واریز 112 ایبوک لاتین در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • حذف 213 ایبوک تکراری از کتابخانه مجازی دانشگاه

  • ویرایش 500 ایبوک شامل ویرایش وضعیت نشر و ایجاد باکس  Preview

  • تهیه 404 مورد پیش‌نمایش 20 صفحه‌ای از ایبوک‌های لاتین

  • آپلود پیش‌نمایش 250 ایبوک لاتین در سرور کتابخانه مجازی دانشگاه

  • حذف 136پیش‌نمایش اشتباه و خراب از سرور کتابخانه مجازی دانشگاه

  • تقسیم فیلم وبینارها به چند قسمت با استفاده از نرم‌افزار video cutter و بارگذاری مجدد و حذف تک فایل قبلی آن‌ها در کتابخانه مجازی

  • ویرایش اکسل کووید 19 و واریز کامل در تب مربوطه

  • چک فایل 307 موردی مجلات دندانپزشکی و حذف مقالات تکراری

  • چک ایبوک‌های تکراری دانشگاه بیرجند در کرمان

موارد وب‌سایت کتابخانه مرکزی:

  • به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه مرکزی

  • به‌روزرسانی تاریخ تمدید خودکار کتاب‌های امانتی اعضا در وب‌سایت کتابخانه مرکزی

  • به‌روزرسانی بنر وبینارهای هر ماه فصل زمستان

  • ایجاد 10 خبر در قسمت اخبار و اطلاعیه‌ها

  • طراحی و بارگذاری 2 بنر در وب‌سایت

  • درج 5 وبینار در قسمت وبینارهای 1400 و درج لینک محتوای آموزشی وبینارها

  • فعال و غیرفعال کردن لینک ورود و ثبت‌نام وبینارها

  • ویرایش و بارگذاری فایل تازه‌های کتاب چاپی 1400 و تازه‌های کتاب‌های الکترونیکی در وب‌سایت کتابخانه مرکزی

  • ویرایش و بارگذاری گزارش عملکرد سه ماهه سوم سال 1400

  • تهیه فایل html و PDF از آیین‌نامه وجین و بارگذاری در وب‌سایت کتابخانه مرکزی

به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه دیجیتال شامل:

  • درج 3 خبر و4 بنر در وب‌سایت، بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی به صورت روزانه و بررسی دسترسی و عدم دسترسی پایگاه‌ها

موارد مربوط به ارسال پیامک و ایمیل:

  • ارسال پیامک تبریک به مناسبت روز زن برای همکاران کتابدار خانم از طریق سامانه پیامکی دانشگاه

  • ارسال پیامک برای اعضای شورای انتشارات دانشگاه از طریق سامانه پیامکی دانشگاه

  • پاسخ به ایمیل‌هایvlib  شامل 151 مورد

  • پاسخ به ایمیل‌های "پرسش از کتابدار" شامل 1 مورد

  • ارسال 1 ایمیل به شرکت یابش برای تهیه گزارش از موارد بازدید و دانلود کتابخانه مجازی دانشگاه

موارد خواسته شده توسط مافوق:

  • تدوین بیانیه کتابخانه مجازی و ارسال برای همکار مربوط و بارگذاری در وب‌سایت

  • انجام موارد درخواستی مربوط به کتابخانه مجازی برای پایش و استانداری

  • اصلاح نمودارهای ارسال شده از شرکت یابش و تهیه و تکمیل گزارش راه‌اندازی کتابخانه مجازی و ارسال به سرپرست و رئیس کتابخانه

  • مطالعه و ویرایش بروشور کتابخانه قسمت مربوط به کتابخانه مجازی و سایت

  • استخراج ایبوک‌های بیرجند از سال 2020 تا 2022 شامل 79 ایبوک لاتین که در کتابخانه مجازی موجود نبود و تهیه فایل آن و ارسال برای سرپرست و رئیس کتابخانه

  • چک سامانه تردد و رد کرد پاس ساعتی و شخصی موارد کاهش ساعت کار برای تعطیلات نوروزی و موارد اعلام شده رسمی در سال 1400 طبق درخواست کارگزینی

بخش سفارشات

  • تهیه خروجی از درخواست ایبوک و مقاله کاربران از وب‌سایت کتابخانه مرکزی شامل 200 مورد

  • پاسخ به ایمیلlibdelivery@kmu.ac.ir  برای درخواست ایبوک و مقاله شامل 150 مورد

  • تهیه 24عنوان کتاب الکترونیکی درخواست شده کاربران: 3 ایبوک دانلود شده و 21 کتاب خریداری

  • تهیه 464 مقاله درخواست شده از طرف کاربران: 242 مقاله دانلود شده و 222 مقاله خریداری

  • خرید 12 مجله برای دانشکده دندانپزشکی

  • خرید 22 نسخه کتاب چاپی فارسی و 1 نسخه کتاب چاپی لاتین

  • انجام امور مربوط به خرید منابع از نمایشگاه مجازی بین‌المللی بهمن1400

  • ارتباط آنلاین وتماس با کتابداران و کارشناس گروه‌ها جهت جمع‌آوری منابع درخواستی از نمایشگاه مجازی کتاب تخصصی

  • بررسی لیست درخواست منابع دانشکده‌ها و مراکز از نمایشگاه مجازی کتاب.

  • پیگیری دریافت منابع از ناشران گوناگون و ارتباط تلفنی و آنلاین با ناشران جهت امور مالی و دریافت  فاکتورها

آمار وبینارهای آموزشی سه ماهه چهارم سال 1400

 

ردیف

عنوان وبینار

مدرس

تاریخ برگزاری

تعداد شرکت‌کنندگان

1

وبینار آموزشی سیستم عامل لینوکس مقدماتی

مهندس ایمان حلاوتی

چهارشنبه                    22 /10/1400

87

2

وبینار آموزشی نگارش مقالات Case Report

دکتر علی‌اکبر حق‌دوست

دوشنبه

27/10/1400

170

3

وبینار ارزیابی محتوای وب‌سایت‌ها

فاطمه شکاری

دوشنبه

18/11/1400

129

4

وبینار آموزشی آشنایی با نرم‌افزار وان‌نوت (OneNote)

حمیده علیرمضانی

یکشنبه 24/11/1400

49

5

وبینار آموزشی صفر تا صد آشنایی با نحوه انتخاب ژورنال مناسب و ارسال مقاله به آن

دکتر محمدرضا چشم‌یزدان

چهارشنبه 4/12/1400

127

 

جمع کل

562