۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

گزارش عملکرد سه ماهه اول سال 1401 کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد

گزارش عملکرد سه‌ماهه اول سال 1401 کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد به شرح زیر است، جهت دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.

مدیریت کتابخانه

  1. پیگیری نامه قرارداد نرم‌افزار کتابخانه و هماهنگی برای وصل نرم‌افزار در کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه‌های تابعه

  2. نظارت کامل بر بخش سفارشات در تقسیم بودجه، نظارت بر خرید، پیگیری دریافت خریدها از طریق ارتباط با ناشران و پست در خرید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب

  3. پیگیری انجام امور مربوط به پایش کتابخانه‌ها و راهنمایی پرسنل

  4. مدیریت، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، نظارت و کنترل فعالیت‌های کتابخانه

  5. بررسی نیازهای پرسنلی و تجهیزاتی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های تابعه و پیشنهاد آن به سرپرست کتابخانه

  6. پیگیری در جمع‌آوری نیازهای کتاب‌های الکترونیکی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های تابعه

  7. پیگیری امور مربوط به تکمیل و به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه‌های دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها

  8. بررسی و ارزشیابی برنامه‌های جاری و آتی پیشنهادی کتابخانه

  9. بررسی و پیش‌بینی نیازهای کتابخانه‌ها و پیشنهاد در تأمین بودجه سالانه و همکاری در جهت تحقق برنامه‌ها، خرید منابع، نظارت و پیگیری بر امور مربوط به خرید کتاب، منابع و سفارشات

  10. برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای فرآیند آموزش به‌صورت مجازی برای اعضای هیأت علمی و کارکنان

  11. ارتباط با کتابخانه‌های اقماری و دریافت مشکلات آن‌ها و راهنمایی جهت بهبود عملکرد

  12.  ارزیابی عملکرد دوره‌ای کتابخانه‌های تابعه و گزارش آن‌ها به سرپرست کتابخانه

  13.  نظارت بر حفظ و نقل و انتقال قانونی اموال کتابخانه

  14.  پیگیری امور مربوط به نرم‌افزار کتابخانه

  15.  تعیین شرح وظایف کارمندان و تقسیم کار

  16.  ارزشیابی کمی و کیفی کارکنان و کتابخانه‌های اقماری

  17.  مکاتبات اداری با سازمان‌ها، مؤسسات و کتابخانه‌ها

 

بخش امانت

  1. امانت(1631عنوان)، بازگشت(1632عنوان)، رزرو کتاب و پیگیری کتاب‌های امانتی دارای دیرکرد(1405نفر)

  2. راهنمایی مراجعین جهت عضویت در کتابخانه و تأیید نهایی بعد از ثبت‌نام(124نفر)

  3. راهنمایی و کمک به مراجعین برای جستجوی کتاب‌ها در سیستم و قفسه مربوطه(500 نفر)

  4. جمع‌آوری درخواست‌های منابع مورد نیاز اساتید، دانشجویان و کارکنان برای خرید کتاب(135عنوان)

  5. تمدید حضوری و تلفنی مدارک در امانت(800نفر)

  6. چیدن کتاب‌های برگشت داده شده از امانت و کتاب‌های جدید(1650 عنوان )در قفسه‌ها و مرتب نمودن رده های کتاب

  7. وجین کتاب‌های ویرایش قدیمی(50عنوان)

  8. جمع‌آوری کتاب‌هایی که نیاز به صحافی دارند و ارجاع آنها برای ترمیم و صحافی(70عنوان)

  9. بخشیده شدن تمامی دیرکردهای کتاب به مناسبت بازگشایی دانشگاه بعد از بیماری کرونا(1405)

  10. تأیید نهایی تسویه حساب در نرم‌افزارکتابخانه مرکزی دانشجویان، اعضای هیأت علمی(50نفر)

  11. تسویه حساب الکترونیکی دانشجویان از طریق سامانه سماEDU (100نفر)

  12. پاسخگویی به سوالات مرجع تلفنی و ایمیل(400نفر)

  13. دریافت منابع اهدایی(100عنوان)

  14. اسکن کردن عکس روی جلد کتاب(30عنوان)

  15. همکاری با نمایشگاه بین اللملی کتاب تهران اردیبهشت 1401

  16. هماهنگی و برگزاری جلسه ریاست کتابخانه با کتابدارن برای نمایشگاه کتاب  

 

بخش خدمات فنی

  1. پایش وب‌سایت سه ماهه چهارم 1400 کتابخانه‌های بیمارستانی و دانشکده‌ای و بررسی فرم‌های چک لیست و اسنپ شات مراکز

  2. دانلود کتاب‌های الکترونیکی مورد نیاز مراجعین و اعضای هیأت علمی20 عنوان

  3. دانلود کتاب‌های درخواست نمایشگاه 1401( 25 عنوان )

  4. سازماندهی کتاب‌های الکترونیکی درخواستی و دانلود شده برای ورود به نرم‌افزار کتابخانه مجازی 60 عنوان؛ که به اختصار شامل مراحل زیر است:

  • جستجوی اطلاعات کتابشناختی کتاب‌های الکترونیکی از وب‌سایت‌های معتبر پزشکی

  • انتقال اطلاعات کتابشناختی به نرم‌افزار اندنوت و ویرایش این اطلاعات در اندنوت

  • انتقال اطلاعات از اندنوت به نرم‌افزار اکسل و ویرایش فایل اکسل

  • آماده‌سازی اکسل و تغییر اطلاعات بر اساس فرمت نرم‌افزار دی اسپیس تا مطالب قابل انتقال به نرم افزار کتابخانه مجازی باشند.

  • آماده‌سازی فایل کتاب‌ها بر اساس ISBN جهت الحاق به اطلاعات کتابشناختی کتاب‌ها

  1. تهیه عکس تازه‌های کتاب‌های الکترونیکی، ویرایش عکس‌ها و قرار دادن در برنامه پاورپوینت و تبدیل به گیفت 60 عنوان

  2.  جدا کردن کتاب‌های نمایشگاه برای سایر کتابخانه‌ها و گروه‌ها

  3. چک کردن فاکتورها با کتاب‌های خریداری شده

  4. ثبت دفتری، زدن تگ و مهر و ورود اطلاعات و ویرایش 298 نسخه کتاب فارسی و 12 نسخه لاتین

  5. بررسی کتاب‌های جریمه و اهدایی 60 نسخه

  6. وجین کتاب و افزودن به مخزن وجین 8 عنوان

  7. صحافی دستی کتاب‌های مستعمل و فرسوده  22 نسخه

  8. آموزش سازماندهی و فهرست‌نویسی به دانشجویان رشته کتابداری

 

بخش پایان‌نامه

  1. ثبت اطلاعات 101 پایان‌نامه در دفتر ثبت

  2. ورود اطلاعات 101 پایان‌نامه در برنامه کتابخانه lib.kmu.ac.ir

  3. اصلاح 70 عنوان پروپوزال در برنامه کتابخانه 

  4. اصلاح 429 پایان‌نامه در برنامه کتابخانه(در فیلدهای یادداشت‌های مربوط به پایان‌نامه، چکیده، یادداشت‌های مربوط به نشر، دانشگاه/پژوهشگاه )

  5. آماده‌سازی110 فایل پایان‌نامه برای بارگذاری در سایت eprints.kmu.ac.ir و lib.kmu.ac.ir

  6. الحاق110 فایل PDF پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه مرکزی به نرم‌افزار آذرسا

  7. ورود اطلاعات 159 نسخه پایان‌نامه در سایت eprints.kmu.ac.ir

  8. ثبت 113 پروپوزال در برنامه کتابخانه 

  9. اسکن 165 فرم تأیید پروپوزال و ارسال از طریق ایمیل

  10. نصب 23 مورد  اپلیکیشن پارس‌آذرخش از طریق Anydesk روی سیستم‌های کتابداران و راهنمای تلفنی 2 مورد جهت نصب اپلیکیشن

  11. پاسخگویی به مراجعین حضوری برای مطالعه پایان‌نامه‌های چاپی و الکترونیکی مجموع 12 نفر و 26 نسخه پایان‌نامه

  12. پاسخگویی به مراجعین حضوری و یا ایمیل و تلفنی برای راهنمایی تأیید پروپوزال دانشجویان، تحویل CD پایان نامه، جستجوی عنوان پایان‌نامه

  13. دریافت 101 CD  پایان‌نامه و ارائه رسید به دانشجو

  14. ارسال 9 مورد پاسخگویی به اساتید و همکاران برای ارسال فایل پایان‌نامه‌ها

  15. ثبت 8 مورد درخواست از شرکت پارس‌آذرخش از طریق سامانه تیکتینگ، تماس تلفنی با شرکت برای اشکالات برنامه

  16. آموزش به همکاران کتابدار و کارورزان کتابداری برای سازماندهی و جستجوی پایان‌نامه

  17. همکاری با ریاست کتابخانه در آماده‌سازی چارت کتابخانه، سامانه فرابر، بیانیه بخش پایان‌نامه‌ها، بررسی آیین نگارش پایان‌نامه‌های بارگذاری شده در سایت دانشکده‌ها، تهیه گزارش از پایان‌نامه های سال 1400 و ...

  18. همکاری با بخش امانت در چیدن و مرتب کردن قفسه‌ها و امانت کتاب به مراجعه‌کنندگان

 

بخش سایت و مشاوره اطلاع‌رسانی

  1. موارد کتابخانه مجازی:

  • عضویت دستی و تأیید عضویت 28 مورد جدید در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • ورود اطلاعات 10 وبینار در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • واریز 1919 مقاله کتابخانه مرکزی همراه با الحاق متن کامل مقالات در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • واریز 130 ایبوک لاتین در کتابخانه مجازی دانشگاه

  • حذف 10 ایبوک تکراری از کتابخانه مجازی دانشگاه

  • ویرایش 136 ایبوک شامل ویرایش وضعیت نشر، افزودن ویرایش، ویرایش عنوان، ایجاد باکس  Preview

  • تهیه 410 مورد پیش‌نمایش 20 صفحه‌ای از ایبوک‌های لاتین

  • آپلود پیش‌نمایش 526 ایبوک لاتین در سرور کتابخانه مجازی دانشگاه

  • حذف 133پیش‌نمایش اشتباه و خراب یا کامل بجای 20 صفحه از سرور کتابخانه مجازی دانشگاه

  • جستجوی 661 شابک ایبوک برای داشتن پیش‌نمایش در کتابخانه مجازی

  • تصحیح و ارسال فایل ایبوک‌های مبادله بین دانشگاه

  • تهیه خروجی از ایبوک‌های کتابخانه مجازی در موضوعات:

Virology/Parasitology/Bacteriology/Mycology/Immunology/Biochemistry

  برای دریافت ایبوک‌های عضو هیأت علمی

 

موارد وب‌سایت کتابخانه مرکزی:

  • به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه مرکزی:

  • ایجاد 12 خبر در قسمت اخبار و اطلاعیه‌ها

  • طراحی و بارگذاری 6 بنر در وب‌سایت، طراحی 2 بنر جدید و جایگزینی با بنرهای قبل

  • درج 3 وبینار در قسمت وبینارهای 1401 و درج لینک محتوای آموزشی وبینارها

  • جدا کردن فایل کلی شرکت‌کنندگان در 19 وبینار سال 1400و تفکیک آن‌ها و بارگذاری در وب‌سایت قسمت وبینارهای 1400

  • اصلاح وبینارهای سال 1399 تا 1401 و یکسان‌سازی موارد

  • افزودن شبکه اجتماعی اینستاگرام کتابخانه در قسمت پایین وب‌سایت

  • فعال و غیرفعال کردن لینک ورود و ثبت‌نام وبینارها

  • ویرایش و بارگذاری فایل تازه‌های کتاب بهمن 1400 و تازه‌های کتابخانه مجازی 1401در وب‌سایت کتابخانه مرکزی

  • ویرایش و بارگذاری گزارش عملکرد سه ماهه چهارم سال 1400

  • بررسی و ویرایش بیانیه‌های بخش‌های کتابخانه

  • به‌روزرسانی وب‌سایت کتابخانه دیجیتال شامل:

  • درج 6 خبر و 1 بنر در وب‌سایت، بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی به صورت روزانه و بررسی دسترسی و عدم دسترسی پایگاه‌ها

  1. موارد مربوط به  ارسال پیامک و ایمیل:

  • ارسال  3 مورد پیامک یادآوری برگزاری وبینار از طریق سامانه پیامکی دانشگاه

  • پاسخ به ایمیل‌هایvlib  شامل 22 مورد

  • پاسخ به ایمیل‌های "پرسش از کتابدار" شامل 7 مورد

  • ارسال 11 ایمیل به شرکت یابش برای پیگیری ایمیل vlib و موارد مختلف

  • تماس با دانشگاه بیرجند جهت ارسال ایبوک

  1. موارد خواسته شده توسط مافوق:

  • بررسی 69 عنوان ایبوک و تعدادی کتاب داروسازی در کتابخانه مجازی و مشخص کردن وضعیت موجودی و سال ایبوک و ارسال برای رئیس و همکار برای سفارش و خرید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب

  • تهیه و ارسال مستندات برای کسب امتیاز پایش

  • پیگیری تلفنی و مراجعه حضوری ارسال ایمیل به IT دانشکده، معاونت تحقیقات و دانشگاه برای کسب امتیاز پایش و برطرف شدن مشکل ایمیل vlib

  • تکمیل و تأیید ارزیابی عملکرد کارکنان و افزودن تشویقی

  • مرتب کردن قفسه‌ها و رده‌های تقسیم شده

  1. برگزاری کارگاه حضوری آموزش مقدماتی و پیشرفته نرم‌افزار Graph pad prism  در سایت کتابخانه مرکزی(هماهنگی برای برگزاری کارگاه)

  2. تشکیل چهار کلاس درسی در سایت کتابخانه مرکزی

 

             بخش سفارشات

  1. همکاری در انجام امور مالی مربوط به خرید کتاب از نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران

  2. پیگیری قرارداد پشتیبانی نرم‌افزار آذرسا مربوط به سال 1401

  3. انجام مکاتبات اداری مربوط به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (اعم از اعلام بودجه استفاده شده مراکز" 13مرکز بیمارستانی و دانشکده‌ای" در سال‌های 1399 و 1400 و اعلام بودجه اختصاص یافته مراکز جهت خرید منابع در سال 1401 )

  4. برقرای ارتباط با کتابداران و کارشناسان گروه برای جمع‌آوری منابع درخواستی از نمایشگاه کتاب

(4 مرکز دانشکده‌ای و 8 مرکز بیمارستانی)

  1. خرید کتاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت 1401 به صورت مجازی برای تمامی مراکز (4مرکز بیمارستانی و 9 مرکز دانشکده ای)

تعداد کل کتاب‌های خریداری شده: 869 عنوان

  1. پیگیری نواقص و عناوین ارسال نشده از کتاب‌های دریافت شده در نمایشگاه کتاب همچنین پیگیری عناوین با فاکتورهای ارسالی

  2. آماده‌سازی(ورود اطلاعات در اندنوت و گرفتن خروجی اکسل و اصلاح و ویرایش آن‌ها) تعداد مقاله‌های فروردین و اردیبهشت ماه: 170 مقاله

  3. تقسیم‌بندی و جداسازی کتاب‌های هرواحد با توجه به درخواست آن‌ها و درنهایت تحویل به مسئول مربوطه به تفکیک هر واحد

 

نام مرکز

تعداد

نام مرکز

تعداد

نام مرکز

تعداد

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد

280

بیمارستان شهید باهنر

18

دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی

80

بیمارستان افضلی پور

37

بیمارستان شهید بهشتی

48

دانشکده پیراپزشکی

107

بیمارستان شفا

13

دانشکده داروسازی

49

دانشکده طب سنتی

39

دانشکده بهداشت

76

دانشکده پرستاری بافت

50

دانشکده پرستاری زرند

46

دانشکده پرستاری مامایی رازی

26

 

 

 

 

 

 

  1. تهیه درخواست خرید و جنس از انبار برای فاکتورهای نمایشگاه و تدوین صورت‌جلسه‌های مربوطه

  2.  همکاری با بخش امانت در چیدن و مرتب کردن قفسه‌ها و امانت کتاب به مراجعه‌کنندگان

 

آمار وبینارهای آموزشی سه ماهه اول سال 1401

ردیف

عنوان وبینار

مدرس

تاریخ برگزاری

تعداد شرکت‌کنندگان

1

آشنایی با مهارت‌های جستجوی اطلاعات در پایگاه‌های اطلاعات علمی

خانم دکتر هدی هماوندی

دوشنبه                    19 /02/1401

200

2

وبینار آموزش SPSS مقدماتی (1)

آقای محمدرضا زنگویی

سه‌شنبه

03/03/1401

100

3

وبینار آموزش SPSS مقدماتی (2)

آقای محمدرضا زنگویی

سه‌شنبه

10/03/1401

100

4

وبیناركاربرد هستان‌نگاري‌ها در علوم پزشكي به همراه اصول اوليه كار با نرم‌افزار هستان‌نگاري پروتژه(1)

خانم دکتر هدی هماوندی

چهارشنبه 25/03/1401

100

 

جمع کل

500