۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين

سوالات متداول درباره کتابخانه مجازی دانشگاه

  

1. دانشجوی دانشگاه زاهدان هستم نحوه استفاده از منابع کتابخانه مجازی به چه صورت است؟

کتابخانه مجازی دانشگاه صرفا مختص استفاده اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌باشد. کلیه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان این دانشگاه تنها امکان استفاده از کتابخانه مجازی را دارند.

2. چه منابعی در کتابخانه مجازی دانشگاه گردآوری شده است ؟

کتاب‌های الکترونیک: جدیدترین ایبوک‌های پزشکی، ایبوک‌های هسته برای گروه‌های مختلف و ایبوک‌های مورد نیاز برای آزمون ارتقاء به همراه امکان پیش نمایش 20صفحه‌ای از ایبوک و امکان دانلود فایل PDF آن‌ها برای کاربران فراهم می‌باشد.

کتاب‌های چاپی مخزن کتابخانه‌ها: دسترسی به اطلاعات کتابشناختی کلیه کتاب‌های چاپی موجود در مخزن کتابخانه‌ها به همراه نام مرکز وجود دارد. شایان ذکر است این منابع فاقد فایل PDF می‌باشند و برای استفاده از این منابع مراجعه حضوری و امانت آن‌ها الزامی است.

پایان‌نامه‌ها: اطلاعات کتابشناختی کلیه پایان‌نامه‌های دانشگاه، به همراه ایجاد امکان Preview Show برای مراجعین کتابخانه مجازی ایجاد شده است. نمایش پیش‌نمایش به کاربر امکان دیدن کل پایان‌نامه، بزرگ‌نمایی، تورق و زوم پایان‌نامه را فراهم کرده است.

مقالات: برای سهولت استفاده مراجعین، کلیه مقالات موجود در پایگاه‌های PubMed و Scopus اعضای هیأت علمی دانشگاه در قسمت مقالات گردآوری شده است. همچنین مجلاتی که دانشگاه خریداری کرده یا مقالاتی که برای مراجعین خریداری شده است، در این قسمت گردآوری شده است. 

کارگاه و وبینارهای آموزشی: فیلم آموزشی کلیه کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی که توسط کتابخانه مرکزی یا دانشگاه برگزار می‌گردد در این قسمت گردآوری شده است و کاربران امکان مشاهده فیلم را دارند.

تحقیقات کووید 19: در این قسمت مقالات و تحقیقات مرتبط با کووید 19 گردآوری شده است. 

همچنین مراجعین محترم برای دسترسی به مواردی مانند فیلم‌های آموزشی، مجلات دانشگاه و ... به قسمت "بیشتر" مراجعه فرمایند.

3. نحوه عضویت در کتابخانه مجازی به چه صورت است؟

برای عضویت در کتابخانه مجازی، پس از مراجعه به آدرس vlib.kmu.ac.ir سمت راست بالا قسمت Register را کلیک کنید. از کاربر درخواست می‌شود ایمیل خود را وارد کند. پس از وارد کردن ایمیل، لینک ثبت‌نام به ایمیل ارسال خواهد شد. با مراجعه به ایمیل و تکمیل و ارسال فرم ثبت‌نام و در نهایت تأیید عضویت، فرآیند عضویت در کتابخانه مجازی به اتمام می‌رسد.

4. چرا بلافاصله بعد از اقدام به عضویت در کتابخانه مجازی و طی مراحل ثبت‌نام با وجود نمایش نام و نام خانوادگی در گوشه سمت راست بالا، دسترسی به وبینارها امکان‌پذیر نمی‌باشد؟

آخرین مرحله تکمیل فرآیند عضویت، تأیید عضویت می‌باشد. کتابدار مسئول باید عضویت افراد را تأیید کند. با ارسال ایمیل از طرف کتابدار مسئول، تأیید عضویت فرد اطلاع‌رسانی می‌شود.

5. چرا با انتخاب مورد Ebook و جستجو در این قسمت هیچ کتاب الکترونیکی بازیابی نمی‌شود؟

برای استفاده از منابع کتابخانه مجازی، حتما باید log in کرده، پس از ورود به سایت و نمایش نام و نام خانوادگی در گوشه سمت راست بالا،  امکان دسترسی به کلیه منابع فراهم می‌باشد

6. برای دسترسی به فایل کتاب‌های فارسی در کتابخانه مجازی چه باید کرد؟

امکان دانلود فایل Ebook لاتین در کتابخانه مجازی وجود دارد. کتاب‌های فارسی که در مجموعه بازیابی می‌شود تحت عنوان Pbook یا کتاب چاپی است که برای استفاده از آن‌ها باید مراجعه حضوری شود و کتاب امانت داده شود. تنها اطلاعات کتاب‌شناختی کتاب‌های چاپی فارسی و لاتین موجود در مخزن و مرجع کتابخانه، برای اطلاع مراجعه‌کننده از وجود منبع، در کتابخانه مجازی موجود می‌باشد و Pbookها فاقد فایل الحاقی PDF هستند.

7. برای دسترسی به متن کامل پایان‌نامه‌ها و دانلود فایل آن‌ها به چه صورت باید اقدام شود؟

دسترسی به متن کامل پایان‌نامه‌های فارسی و لاتین دانشگاه، از طریق تهیه Preview (پیش‌نمایش) متن کامل فراهم شده است. امکان Full screen، Zoom و تورق نیز برای کاربر ایجاد شده است. پایان‌نامه‌‌ها فاقد فایل الحاقی PDF می‌باشند و دسترسی از طریق پیش‌نمایش برای کاربر فراهم شده است.

8. چرا در پایان‌نامه‌های جدید دانشگاه امکان مشاهده preview (پیش‌نمایش) وجود ندارد؟

طبق مقررات دانشگاه، پایان‌نامه‌هایی که سه سال از تاریخ دفاع آن‌ها گذشته باشد، امکان مشاهده پیش‌نمایش آن‌ها در کتابخانه مجازی وجود دارد. همچنین پایان‌نامه‌های خیلی قدیمی که فاقد فایل PDF می‌باشند، پیش‌نمایش ندارند.

9. در صورت فراموشی نام کاربری یا رمزعبور یا هر دو مورد چه باید کرد؟

برای دریافت نام کاربری، با تماس  با شماره موجود در سایت کتابخانه مجازی یا ارسال ایمیل به vlib@kmu.ac.ir، نام کاربری برای کاربر فراخوانی خواهد شد. برای رمزعبور هم با تماس یا ارسال ایمیل، با انجام Reset Password توسط کتابدار مسئول، امکان تعریف رمزعبور جدید به کاربر داده خواهد شد.

10. در صورت نیاز به کتاب الکترونیکی یا مقاله آیا امکان تهیه آن توسط کتابخانه مجازی وجود درد؟

بله پس از ورود به کتابخانه مجازی در صفحه اصلی با کلیک روی قسمت Suggest an eBook نسبت به سفارش کتاب الکترونیکی و قسمت Request an Article  نسبت به سفارش مقاله اقدام فرمایید.